Blog Annet de Lange:
Bangalore, India: lessen voor de Nederlandse arbeidsmarkt?
U heeft wellicht genoten van de vertrouwde kerstsongs en kerstkransjes of gelopen door een te drukke Albert Heijn om de laatste boodschappen te halen. Grote tassen vol en lange rijen bij de kassa. Heel voorspelbaar.
Terwijl u dat aan het doen was, mocht ik naar Bangalore in India lessen ophalen voor de Nederlandse Arbeidsmarkt. Want innovatie vergt veelal over de eigen grenzen heen kijken naar alternatieve oplossingen. Welke indrukwekkende beelden en lessen mocht ik hier ophalen? Naast de prachtige mensen die ik zag, de mooie tempels en de rijke geschiedenis van het land deel ik graag een concreet voorbeeld.
Ik mocht in December op bezoek bij de Christ University Bangalore en was te gast bij de deskundige vice-decaan (dr. Jyothi Kumar) van de faculteit bedrijfswetenschappen en sociale wetenschappen. Een rustige wijze vrouw. Wij deelden inzichten met elkaar over de zogenaamde Sustainable Developmental Goals van de United Nations en zij gaf aan dat de Christ University deze onder andere vertaalde in het adopteren van verschillende arme wijken in de omgeving van de universiteit. Een van de strategieën was het zogenaamde “female empowerment” programma waarin arme vrouwen letterlijk van straat gehaald werden om een vak te leren. Zij kregen betaald werk in een recycle bedrijf en kregen lessen in ondernemerschap om zelf het bedrijf mee te helpen opbouwen en uit te breiden. Waarom focus op vrouwen zult u denken? Jyothi gaf aan dat via de vrouwen de universiteit de familie van de vrouw automatisch wist te bereiken. Bovendien bleken veel vrouwen geen echtgenoot meer te hebben (gescheiden, alcohol verslaafd, overleden etc.), maar wel de zorg voor de kinderen te hebben. Het afval van de universiteit (met name papier, plastic) werd gerecycled in nieuwe kantoorartikelen. Studenten hielpen vervolgens mee in het vermarkten van de producten zodat een duurzame business case gerealiseerd kon worden. De universiteit was vervolgens weer de grootste afnemer van deze producten. Circulaire economie en sociaal ondernemerschap noemen wij dat in Nederland. Echter is het bij ons nog niet gangbaar dat hogescholen en universiteiten automatisch sociaal ondernemerschap faciliteren van arme vrouwen uit de omgeving. Impact van de voorbeelden van Christ University zijn groot: de vrouwen emanciperen, kinderen werken mee en krijgen vervolgens ook relevante onderwijs om een betere positie op de arbeidsmarkt te realiseren. De impact werkt vervolgens door op de volgende generaties uit deze gezinnen. Sociale innovatie is dus het resultaat.
Zouden wij dit ook kunnen doen in Nederland en is het nodig? Ja en ja zou ik willen zeggen aangezien nog te veel gezinnen in Nederland onder de armoedegrens leven. Ondanks de positieve afnames in het percentage gezinnen met langdurige armoede, blijft het streven om armoede in zijn geheel te voorkomen. Betaalde arbeid is hierin een oplossing en ook in Nederland is er in de emancipatie van vrouwen in arme gezinnen nog vooruitgang te boeken.
Ik wens u een voorspoedig en zo circulair mogelijk 2019 toe!
Prof. Dr Annet de Lange
|